söndag 8 januari 2012

Sittplatser i trädgården

Nu börjar funderingar, planer drömmar & idéer för vår och sommar i trädgården. Tider då man helst vill vara ute hela tiden.
Ute, ute, ute - känns som en härlig sång.

Visst kan man vara ute året runt - och det är vi också. Men nu under vintern får man hålla igång när man är ute. Idag var vi i ett skogsområde en bit härifrån. Promenerade och geocachade i nästan 3h. Vi gick stigar vi aldrig gått, såg vyer vi aldrig sett. Så mysigt!

Men under sommar halvåret kan man vara ute alltid. Aktiv ute, äta ute och vila ute.
Men då behövs plats för detta. I trädgården. Nu har jag funderat på sittplatser i trädgården.
Här hos oss finns redan flera olika platser att sitta.
  • En matplats med tak över; "paviljongen". Där äter vi både lunch, middag och mellanmål. Och givetvis även frukost!
  • Trädgårdssoffan i köksträdgården. Där njuter jag av växande kryddor, bär och annat i mina odlingar.
  • På framsidan ett cafébord med två stolar, där sitter jag gärna på vår- och hösteftermiddagar. Även på sommarkvällar är detta en favoritplats. (Mitt på dagen under sommaren är det för varmt och soligt.)
  • Några solstolar vid "poolen" (som egentligen bara är en större plaskbalja).
Men jag saknar något. En utesittplats i naturlig skugga, en hängmatta eller hammock, en avslappnad sitt- och fikaplats, ställen att sitta/ligga och läsa.
Det jag framförallt har funderat över är:
  • Bersån; här skulle jag vilja ha en hammock - eller en hängmatta - har inte funderat klart ännu över vilken av dem jag vill ha. Dessutom vill jag ha ett (runt) bord och fyra stolar så vi kan sitta och äta lunch eller fika där, i skuggan av schersminen. Det blir till att jaga möbler på loppis i vår/sommar. Tyvärr är varken syrénhäcken eller forsythian uppvuxen där, och eftersom platsen ligger precis vid vägen är där full insyn. Jag har dock en idé. Kanske kan man tillsvidare sätta upp någon sorts avskärmning. Draperi?
  • I vårt icke-existerande uterum (vi vet var det skulle vara om vi hade ett) vill jag ha konstrotting möbler. Två fåtöljer och en soffa. Det viktigaste är att soffan är skön att ligga i så man kan ligga där och läsa. En riktigt stor parasoll vore också trevlig.
Mycket jag vill göra (eller få gjort), mycket jag vill ha. Synd att jag fyller år på hösten. Men... maken fyller år nu på våren! Kanske kan jag övertyga honom att skriva något av detta i sin önskelista? Sen är det ju också så - att man ibland får saker man inte önskat sig, eller rättare sagt - inte visste att man önskade sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar