söndag 21 oktober 2012

Fotodag

Idag har vi haft avslutning på fotokursen. I stället för att träffas ytterligare en mörk kvälli ett litet rum på skolan, bestämde vi att vi skulle ha en foto-förmiddag på sta´n. Sta´n i det här fallet är Ystad.

Vi vandrade genom stadens små gator & gränder, utrustade med kameror, extra objektiv, stativ och en otrolig fotoglädje.

På tre timmar kom vi nog inte ens en kilometer, men många bilder blev det...
Över 500st, varav drygt 450st gick direkt i papperskorgen.
De som blev kvar är kvar av olika anledningar:
- att jag är nöjd med bilden
- att jag är nöjd med kompositionen (även om inte skärpan blev som jag ville)
- att jag är nöjd med skärpan (även om kompositionen är platt och tråkig)
- att jag vill komma ihåg att gå till denna plats igen (även om just denna bild är katastrofal)
- att jag vill ha den för att minnas något speciellt vår kursledare pratade om just i samband med denna
Tyvärr faller inte merparten av bilderna under kategori 1, men nyttigt var det!
Och kul.

Extra kul var det att se vad vår ledare "gick igång" på.
Bl.a. kom vi till ett stort vitt hus med massor av klättrande växt i vackra höstfärger.
Vi såg de vackra färgerna.
Vi såg de vackra rankorna.
Vår ledare kröp intill väggen och hittade 4 likadana blad på rad. Bakom några andra blad som hon var tvungen att rensa bort för att bilden skulle bli bra.

Hon hittade också, bland alla dessa vackra blad, två vackra hjärtformade blad. "Dessa måste ni fotografera!".













Lite längre bort hittade hon några svampar under en buske. "Ni måste ta bilden så att det ser ut som om familjen svamp är på promenad!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar