tisdag 2 oktober 2012

Gräv upp gräsmattan!

På äppelmarknaden i Kivik i helgen, hamnade jag (i ett av maken obevakat ögonblick) i ett bokstånd. Det var ett paradis för en bokoman som jag! Bara trädgårdsböcker - och billiga dessutom!
Två böcker fick följa med mig hem; "Lättsam trädgård" av Ulla Hårde och "Rosor" av richard Ross ur serien Trädgård med färg.

Igår kväll kröp jag upp i soffan, en stor kopp te, en filt över benen och böckerna framför mig. Vilken härlig stund!
Den ena boken hade ett kapitel som heter Gräv upp gräsmattan! Det gav mig en idé...

- Flera av växterna i min blå-rosa rabatt vill flytta till ett soligare läge.
- Den blå-rosa rabatten ligger dessutom ganska undanskymd - vi går sällan förbi den och missar därmed en stor del av blomsterprakten.
- På framsidan har vi en gräsmatteplätt ("bara" 3x13m) som ligger helt ensam - bara krångligt att släpa dit gräsklipparen.

Ser ni sambandet?
Jag gör!

Ritade en snabb skiss.
Kul!
Var tvungen att fortsätta skissa idag. Oj, vad många olika idéer...
Tur att vi inte ska anlägga någon rabatt där nu - eller de närmaste åren (men drömma måste man ju).

Det går att klicka på bilden för att se den större.

4 kommentarer:

  1. Haha. Det är tur att männen kikar bort ibland så man kan göra fynd!

    Det där med "Lättsam trädgård" (eller är det "Lättjans trädgård") låter bra. Och jag ser absolut sambandet. Klart gräsmattan ska bort för den fina rabatten du har i tankarna - och på skiss. Ut och gräv! ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det "lättsam trädgård", bara jag som inte kan läsa riktigt...
      Tack!

      Radera
  2. När jag säger att man ska ta bort små gräsmattor och göra planteringar i stället för att det blir så mycket enklare att sköta är det vissa som inte tror mig. Men så är det! Bara ut och ta bort den - du kan ju ta det bitvis så att arbetet löper under flera år. Lycka till - en toppenidé!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Klart att man ska drömma och vilken härlig känsla att bli så där bubbligt inspirerad så att man sätter igång direkt och planerar. Ut och gräv vännen! :)

    Ha en fin helg.

    Kram Lotta

    SvaraRadera