måndag 9 september 2013

Halvvägs?

Lite har hänt här i trädgården, trots lyxhelg, lite arbete och en hel massa annat som ska hinnas med.

Plattorna på östra sidan av huset plockades upp och kördes bort.
Sättsanden grävdes också bort.
Kantsten lades ned och täcktes med sättsand.
Rabatten är lång, ca 20m, så för att få lite liv har jag gjort tre bågar. Olika breda, olika långa.
Första planteringsprojektet blir mittbågen.
Som stomme hade jag tänkt mig ormhassel i mitten och två rosa pioner. Men idag läste jag på lite mer...
Ormhassel: höjd 2-4m. Hoppsan, den skulle ju stå mitt framför fönstren.
Tänk om, tänk om!
Vill ha någon fin buske/stor växt, 1-1,5m hög.
Ska vara fin tillsammans med rosa, rosa, rosa - och lite vitt.
Har tänkt mig rosa pioner, rosa höstflox, Rosa & vita Rudbeckior, Rosa näva, Kärleksört ,kanske löjtnantshjärta & vit blågull...

Hjälp, hur ska jag göra nu, måste ju ha något högre men inte för högt?



2 kommentarer:

  1. Något med en tredje accent färg så händer det lite i rabatten? Jag försöker alltid få in en accent färg för att det lyfter helheten och blir ett blickfång.Eller något formklippt vintergrönt som lugnar ner rabatten och som håller strukturen levande även på vintern...//Annica

    SvaraRadera
  2. Så snyggt med bågformen. Tycker det blir mer liv då. Kanske en rödbladig buske skulle vara fint mot allt rosa?

    Jag håller med dig. Det är ALLDELES för tidigt för tomtar nu. Näe, det är inte alls dags för det. Fy för den affären ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera