söndag 1 september 2013

Tagetes

Tagetes, har inte varit någon favorit här hos mig.
Men förra året, då jag odlade morötter, läste jag att det var bra att samodla med tagetes för att hålla morotsflugan borta.
Tiggde några tagetes av svärmor. Hade inga morotsflugor, så bra!

Tidigt i våras, februari kanske, såg jag att jag aldrig rensat bort tagetesen ur pallkragarna och att de hade fröställningar och frön kvar. Jag chansade och tog några frön som jag sedan sådde när det blev lite varmare. Och hjälp vad många tagetesplantor det blev. Det blev till ett helt tageteshav!
Nu blommar de, fantastiska små blommor i gult, orange och rött. Så söta, så söta.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar tagetes i alla dess former....samt ringblommor....båda riktiga jordförbättrare...samt duktiga på att hålla bort ohyra...och få det som det växer jämte att växa och frodas...

    SvaraRadera
  2. Jag provade också så tagetes av frön som stått över vintern, men de grodde inte alls! Iårskajagkommaihågattplockafrön... sådeså! :-)

    SvaraRadera