söndag 19 april 2015

Tidig sådd

På påsarna med morotsfrön står det tidig sådd.
Jag sådde mina kl 06.30, det måste väl räknas som tidigt?

Vaknade 05.15, kunde inte somna om. Efter en timme tyckte jag att det var lika bra att stiga upp. Ut i trädgården för att inte störa familjen, som fortfarande sov gott.
Mina morotsfröpåsar har varit "försvunna" sedan jag köpte dem. Men igår hittade jag dem plötsligt, så idag skulle de i jorden. Gjorde i ordning jorden i pallkragen, och tog fram påsarna. Då var en av påsarna borta (igen). Letade överallt där jag varit den senaste stunden. Men ingen påse.
Sådde de andra sorterna, ´Taune du doubs´ och ´Nantaise 2´ så länge. Och några rader lök också mellan raderna av morot, jag har hört att doften av lök ska hålla morotsflugan på avstånd. Lämnade plats för den sista sorten, om den skulle dyka upp.
Och den dök upp...
Så nu har jag även sått ´Red Samurai´.
Ska bli spännande att se hur det går. För några år sedan, när jag senast gav mig på att odla morötter blev det inget alls av dem. Hoppas på bättre tur denna gång.
Kanske behövs lite mer än tur? Jag ska prova med vatten och näring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar