torsdag 30 april 2015

Tulpaner, tulpaner, överallt tulpaner.

Jag trodde aldrig att det skulle kunna ske, men i söndags eftermiddag var jag ganska mätt på tulpaner.
Vi var i Amsterdam, ett av målen med resan var att titta på tulpaner. Och tulpaner såg vi. Tusentals, säkert flera miljoner...
Vi spenderade många timmar i den vackra tulpanparken Keukenhof. Där var tulpaner överallt.
Gula tulpaner. Röda tulpaner. Rosa, lila, vita, orange, lime, vinröda nästan svarta....
Rabatter med tulpaner, planteringar med tulpaner, ja hela fält med tulpaner.
Där fanns vanliga tulpaner, såna man brukar hitta i affären. Men också lite mer ovanliga.
Tulpaner där det kändes som om kronbladen saknades.
 Eller med massor av kronblad, krusiga sådana.
Olika färger, eller samma färger bara i olika kombinationer.

I slutet av dagen var jag faktiskt ganska mätt på tulpaner. Men, precis som när man ätit så lägger sig mättnaden snabbt och redan efter ett par timmar var jag tulpansugen igen.
Och idag, när jag fick en stor bukett rosa tulpaner, blev jag jätteglad! Nu kan jag njuta hela helgen, och förhoppningsvis ännu längre.


2 kommentarer:

  1. Har alltid velat komma dit, men det har aldrig fungerat med arbete, men jag ser nu att jag hade nog kanske också fått nog av alla tulpaner......men det måste ha varit jättekul att se! Fantastiskt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Där var jag 87 och detvar otroligt redan då, antar att det är ännu mer nu! Monets trädgård i Frankrike i april kan jag också rekommendera !

    SvaraRadera