söndag 2 oktober 2011

Äntligen klart!

Nu är de planterade!
Men först, ytterligare tre klematis flyttade hit i går, en födelsedagspresent.
Paul Farges
Mme le Coultre
Mrs N. Thompson
och tillsammans med de fyra som vi köpte i fredags:
Beauty of Worchester
Hanaguruma
Princess Diana
Proteus

Nu blev det fullt (nästan i alla fall - eller egentligen bara nästan)!
Paul Farges kunde man tydligen räkna som antingen beskärningsgrupp 1(som bara ska beskäras i nödfall) och då kan bli upp emot 7m hög och ta över det mesta, eller b.gr. 3 som ska beskäras till ca 25cm över marken varje år och då hållas lite mer tuktad. Kanske blomma något mer sparsamt och senare. Den hamnade bland beskärningsgrupp-3-klematisen.

Groparna var ju grävda och rosbågarna var monterade, så det var bara att plantera. (Och bära jord, och släpa vatten, och lite benmjöl, och vattna, och se till att rosbågarna stod rakt och rätt, och...) Det tog en bra stund, men jag blev riktigt nöjd med resultatet!


Och sist av allt en liten blomma som ännu hänger kvar på Mrs N Thompson.
Och ett par trötta fötter...

3 kommentarer:

  1. Kul med en massa nya klematis!
    Hittade hit via Sv Trädgårdsbloggar - alltid roligt med nya trädgårdar att titta in i.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Jag hittade din blogg via Maleviks party.
    En klematistunnel, vilken härlig idé! Själv väntar jag på att tiden och orken ska sammanfalla så jag kan ordna en klematisvägg vid vår solgård.Klematis är ett nytt kapitel i vår trädgård så tipsa mig gärna om blå sorter så jag får ihop blomning under hela säsongen.

    SvaraRadera
  3. Ah, här hittade jag mer info om vilka du valt. Tack! :)

    Hälsar Tamara

    SvaraRadera