fredag 10 maj 2013

Inget trädgårdsarbete idag

Mina små blommor som kom på posten för ett tag sedan har börjat öva sig för utevistelse. Ute varje dag, inne om nätterna. Undrar hur länge de ska behöva träna sig innan de klarar att flytta ut för gott?
Nu har det börjat blomma lite överallt i trädgården.
Gullvivor, Vårkrage, Gulsippor, Forsytia och gula Tulpaner. Och jag som inte gillar gula blommor. (Får kanske ompröva den tanken.)
En del andra färger finns så klart också.
Häggmispel, så vacker! En klematisknopp - snart blommar den! Anemoner, Löjtnantshjärta och fler Anemoner.
Är det inte konstigt, när halva Sverige jobbar kortvecka då jobbar jag mer än jag brukar under en normal vecka. Har bara mig själv att skylla - lägger ju schemat själv (nästan).

Nåja, idag var det ledig dag, för både mig och maken.
Båda barnen var hos kompisar ett par timmar mitt på dagen. Vad tror ni vi gjorde då? Satte oss ner och pratade och hade trevligt? Tog en lång, skön promenad?
Nej, inte...
Jag stod på en stege och tvättade smuts från delar av huset som ska målas snart.
Maken stod och sågade brädor till den blivande komposten.

Dagens enda trädgårdsarbete var nog när jag plockade rabarber till pajen. Gott!

4 kommentarer:

  1. Det är så man gör m
    när man har hus och gillar trädgård :)

    Gult gillar inte jag heller så mycket i trädgården men på vårblommor är det mer okej med gul färg.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat, låter gott med rabarber.
    ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Ja, det blir så ibland, man pysslar med både hus och trädgård. Själva fixade vi ny grund till växthuset i helgen och gjorde annat ute istället för trädgårdsarbete :)
    /Caroline

    SvaraRadera
  4. Gult ja. Jag gillar det mer och mer! Det är väl tanten i mig som vaknar ;)

    Fast förberedelse för målning kan väl också ses som trädgårdsarbete? Trädgården "måste" ju ha en snygg fond.

    Jag och en kompis från Helsingborg ska träffas imorgon. Vi pratade faktiskt om att ses i Lunds botaniska men sen enades vi om att ses på Tirups örtagård istället. Det kanske var fel beslut...

    Kram Tamara

    SvaraRadera