söndag 19 maj 2013

Välbehövligt regn & vårteckenutmaning v 20


Efter lång tid med torrt, varmt och vackert väder verkar det nu ha vänt. Idag har det regnat. Mycket.
Efter förmiddagens utomhusaktiviteter (sönernas fotbollsträning resp fotbollscup) i ihållande ösregn var det ganska skönt att vara inne resten av dagen. En del klädinköp till pojkarna var nödvändiga, och idag var ju en lämplig dag för det (precis så resonerade tydligen resten av Skånes befolkning också).

Kvällsrundan i trädgården var sval. Dofterna var starka. Blommorna vackra.
Mina Löjtnantshjärtan blommar för fullt. En del av de vackra små börjar redan bli överblommade.
Aubretian blommar också för fullt. Blått är nog min favoritfärg i trädgården.
Aklejan, blå igen, är riktigt nära att slå ut. Riktigt, riktigt nära...
I rabatten på framsidan har mina nya träkrukor fått plats. I dem växer krasse och blåklint (blå!). Hoppas de gör sig fint i den gul-röd-orange rabatten.
Den första sparrisen har blivit riktigt stor nu. Den följs av flera. Åh, vad det är roligt!
Redan nästa år ska jag kunna skörda några små sparrisar enligt odlaren.
Efter regnet är daggkåpan extra fin, med regndropparna blänkande som små diamanter på bladen.
Hur kan det komma sig att jag inte upptäckt denna vackra växt förrän i fjol?
Kanske för att den inte var blå?
Tack mina bloggvänner för för att ni väckte mig!



4 kommentarer:

  1. Oj så härligt att få skörda egen sparris nästa år!!Ni har kommit mycket längre än vad vi har i blomningen.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Mycket fint hos dig nu. Jag är lite sur för att mina löjtnantshjärtan aldrig vill sig riktigt.

    Regnet var bra!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det blommar så fint hos dej, aklejorna brukar inte blomma här förrän i juni.
    Nu blir det svalare ett tag och det passar mig bra, jag gillar våren bättre än den heta sommaren då allt är så överdådigt.
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  4. Det är för väl att du "hittat" den snygga och tacksamma daggkåpan! Och den sprider sig rätt mycket, men den är lätt att ta bort så det är ingen fara tycker jag. Om du kollar mitt inlägg idag har jag en daggkåpa med blå blommor. Kanske nåt för dig?

    Apropå trädgårdsarkitekt. Det skulle iofs vara väldigt bra för att få en grundstruktur, men jag funderar på om jag skulle glädjas lika mycket av min trädgård. Gillar att göra och komma på grejorna själv. Kanske är jag egoistisk ;)
    Och jag är övertygad om att du reder dig själv. Det ser man ju här på bloggen :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera