tisdag 28 maj 2013

Sommarblommor i kruka

Igår blev det en tur till Åbergs i Ystad.
Ett ärende hade jag denna gång, det skulle bli lite sommarblommor till mina krukor.

Första stoppet blev dock Ystad plantskola, med många fina växter och träd. En liten runda för att titta på träd - nya idéer och planer för trädgården innefattar just nu några nya träd...

Sen blev det Åbergs för hela slanten. En långsam promenad längs gångarna, titta på växter, läsa på skyltar.
Lunch i caféet, ivrigt bläddrande i växtkatalogen. Lunchkvittot fick tjänstgöra som anteckningslapp/inköpslista.
Ett par kassar växter & kryddor för att komponera och komplettera i krukorna här hemma.
På framsidans trädäck blommar fortfarande de vita penséerna. I en likadan kruka planterade jag Lobelia, Påfågelblomster, Svansfjädergräs och Ipomoea Batata (aldrig hört talas om, men den hade väldigt fina, mörka blad)
På bordet vi sidan av står ytterligare ett svansfjädergräs tillsammans med choklad- och apelsinmynta. För doftens skull!
Svansfjädergräs blev tydligen gårdagens favorit, för de fick bo även i krukorna på baksidans uteplats. Här står Nemesia och femtunga som jag hade sedan innan. Nu fick de sällskap av Svansfjädergräs, Chokladblomma och ytterligare ett gräs, jag tror det var fjäderborstgräs.

Också på baksidans uteplats, nära matplats, grill & kök står kryddorna: Rosmarin, Citronmeliss, Mynta, Citrontimjan, Fransk dragon, Kryddsalvia och Persilja. Oreganon och gräslöken står i köksrtädgården.
Här finns fortafarande plats till ytterligare en eller två kryddor. Är det någon jag glömt?

2 kommentarer:

  1. Kryddor kan man inte få för många av så det är säkert någon du glömt ;)

    De där fjärdergräsen är läckra. Har själv "investerat" i tre stycken. De håller sig fina hela sommaren - sånt gillar vi ju!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  2. Så mycket fint och det är så roligt att gå och titta och sen köpa med sig hem! Kryddor är ljuvligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera