torsdag 2 maj 2013

Misskött buske utan namn?

I ett bortglömt hörn av trädgården står en liten buske.
Den står invid ett tråkigt staket, under den slåss Vintergröna och klättervildvin om utrymmet.
Största delen av dagen står den i skugga, men frampå kvällen kommer solen.
Och nu, först av alla buskar i trädgården blommar den med blommor i klarrött  - nästan åt cerise.
Jag tror att den skulle kunna bli riktigt fin med lite bra skötsel, kanske lite beskärning och trevligare omgivning.
Är det någon som kan hjälpa mig med vad det är för buske vi har?
Den är ju uppenbarligen ganska tålig med tanke på vad den har fått stå ut med här.
Får jag bara reda på vad det är vi har så kan jag nog ta lite bättre hand om den.

4 kommentarer:

  1. Det ser ut som en Rosenrips och då är väl bästa beskärningstid efter blomningen

    SvaraRadera
  2. Visst är det en rosenrips, en Ribes och alltså släkting med vinbär. Har planterats flitigt i trädgårdar under hela 1900-talet - en klassiker.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det är en rosenribes du har. Söt och enkel men luktar kattkiss om man tar in kvistar.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Den är så söt, rosenripsen. Blommar med så krispigt, fin färg tidigt på våren. Hade två i min förra trädgård och de var väldigt uppskattade. Tycker absolut du ska ge den lite kärlek :)

    Kram Tamara

    SvaraRadera