lördag 6 juli 2013

Barnen och vår trädgård (II)

Barnen är ju det käraste vi har, och det är ju härligt att barn och trädgård är en fantastisk kombination.
Okej, kanske inte just den gången de tänkte använda mina nyuppsatta klematisbågar till fotbollsmål, men annars...

Vi försöker, som jag skrev i ett tidigare inlägg (här), involvera barnen så mycket det går.

Äldste sonen ville att vi skulle ha ett fågelbad, så jag gav honom ett fat och bad honom ställa det på en bra plats och fylla på vatten. Ser ni det - till höger om gången!
Det gjorde han väl bra!?!
 
Vi odlar bär och annat ätbart & plockvänligt; smultron, blåbär, vinbär, krusbär, sockerärter...
Rädisor...
När barnen kommer hem med krukor med frön de odlat på dagis/ skola försöker vi hitta en bra plats till dessa. Här, vi den nyuppsatta spaljén, fick purpurvindan klättra.
Och, givetvis, blandas leksaker med trädgårdspyssel. En vattenpistol vid sticklingarna - blir en fin (?) kombination.


2 kommentarer:

  1. Det var mycket sommar på en gång :) Härligt! Och som jag skratta när jag läste om det tänkta fotbollsmålet :D Sånt där som är mycket roligare i efterhand än när det väl händer... Ha en fortsatt fin sommar! / Carolin

    SvaraRadera
  2. Jupp! Gula vallmofrön finns här också. Du hade tur att jag inte klippt ner de som var bakom häcken. Det blev några iaf. Fröna ligger i ett kaffefilter och väntar.

    Kram Tamara

    SvaraRadera