söndag 29 juni 2014

Inspiration till tusen!

Idag var det äntligen dags för "tusen trädgårdar".
Här fanns många trädgårdar att besöka. I två av våra grannbyar fanns sammanlagt 14 trädgårdar som var öppna för besök.
Så många olika trädgårdar, så många olika växter och växtkombinationer, så många olika sätt att tänka, så mycket att inspireras av, så roligt att titta!
En del av trädgårdarna gillade jag mycket, andra inte lika mycket. Men gemensamt för dem alla var att de satte igång mitt trädgårdstänk. (Hade maken vetat hur mycket inspiration som fanns att hämta så hade han nog försökt hålla mig kvar hemma.)

En sak som fanns i stort sett överallt var vatten. Stora dammar, små fågelbad - och allt däremellan.
De något mindre fastnade jag för, även de i massor av olika utföranden. Stora, små, runda, fyrkantiga, grunda, djupa, av betong, av sten, av metall...
Det jag kom fram till var att man inte kan ha för många vattenblänk i sin trädgård. Med tanke på att jag än så länge bara har ett (1), så är det nog dags att skaffa några till.
En av mina favoriter var denna:
Ett fyrkantigt, avlångt vattenbad med en spegel bakom. Fotografen slapp visst inte undan, där.
Den hittade jag hos Anna (Goda Stunder & Tokiga idéer).
I Annas trädgård fanns fler speglar
Med hjälp av speglar kan man förstora trädgården, man kan ge en tråkig vägg en härligt föränderlig utetavla, jättehäftigt!
Framför denna spegeln står ett bord byggt av ett gammalt symaskinsunderrede och en stenskiva.
Ytterligare ett symaskinsbord jag gillade hittade jag idag.
Skivan här är av betong.
Nu ska jag fundera över vad jag vill göra med min symaskin. Snyggt är det ju att ha den i trädgården.
Kanske ska den stå på en plats som denna?
En uteplats gjord av trampstenar.
Dagens bästa var ändå den geniala lösningen på var man ska förvara sina trädgårdsredskap!
En spann, uppskruvad på väggen...
Nu ska jag krypa till kojs. drömma om trädgårdar i allmänhet och vår trädgård i synnerhet.





1 kommentar:

  1. Mycket fint du har sett! Inspiration är absolut bra dock ledde den jag fick till en massa nya tankar och idéer. Som det kan bli. :)
    En spegel har jag nu men jag vet inte var jag ska ha den.

    Kram

    SvaraRadera