onsdag 4 juni 2014

Tänkvärda ord!

Snubblade över en text av Bosse Parnevik.

En kommer hit för att fly från nöden,
en kommer hit för att undgå döden.
En kom hit, av terror tvungen,
en kom hit för att gifta sig med kungen.
Dom är tyskar, iranier, greker och turkar,
mest är som snälla, andra är skurkar.
En del är ärliga, andra skumma,
en del är genier, andra är dumma.
Mest är dom fredliga, andra vill slåss,
med andra ord dom är som oss!
En del söker lugnet istället för bråket,
det enda vi svenskar kan bättre - är språket.
Det sägs att vi stammar från Adam och Eva,
som inte var svenskar - men ja må dom leva!

6 kommentarer:

  1. Tänkvärt och viktigt budskap!

    SvaraRadera
  2. Snubblade in här via Google, efter att ha sökt på täckbark.
    Jag har planer på att lägga täckbark mellan odlingslådor. Hur trivs du med det nu ett år senare? Håller ogräset sig borta? Smidigt och lättskött? KAN man gå barfota i det utan att få flisor?
    Fin blogg för övrigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rebecca!
      Jag trivs väldigt bra med täckbarken. Har en del av området där jag ännu inte lagt täckbark, och där har jag fått dra upp mycket mer ogräs. Det ogräs (väldigt lite) som ändå kommer vid täckbarken har varit lätt att dra upp.
      Enkelt att sköta. Räfsa, lägg på nytt. Det understa förmultnar efter hand och blir till jord, därför valde jag tidningar under. Har haft plast tidigare, men gillade inte det.
      Att gå barfota i min köksträdgård är förbjudet just p.g.a. risken att få flisor i fötterna, men barnen glömmer och springer där barfota ändå och än så länge har jag inte behövt dra ut några flisor.
      Ulrika

      Radera
  3. Vilken bra dikt så här på nationaldagen.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  4. Tänk att det där ska vara så svårt att (vilja) förstå för så många. Ja må oss alla leva idag. Hurra!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  5. Fina och tänkvärda ord. En sådan här dag, som alla andra dagar.
    Vi behöver de där orden, de där som tankarna som får oss att känna. Vad handalr det här om? Egentligen?
    Allt gott!
    Katarina

    SvaraRadera