tisdag 26 augusti 2014

Svårt att säga nej

Vissa frågor är det svårt, eller nästan omöjligt att svara nej på.
- Mamma, får jag putsa fönster?
Hur skulle man kunna svara nej på den frågan? Svara nej när sonen vill hjälpa till? Svara nej när sonen vill göra fint? Svara nej när sonen ser ett behov och erbjuder sig att utföra det?

Hur skulle jag kunna svara nej, även om jag vet att hans hjälpsamhet inte varar så många fönster, även om jag vet att han inte övat tillräckligt mycket för att få fönstren rena, även om jag vet att jag får putsa om de där fönstren senare (när han inte ser)?

- Ja visst, självklart får du putsa!
- Titta här ska jag visa dig...
- Så fint det blir! (lögnare)

Efter en liten stunds putsning tröttnade sonen, samtidigt som det började regna.
Mamman tog över redskapen och putsade alla fönster invändigt.
Idag har hon putsat hälften av fönstren utvändigt. I morgon blir det resten.

Det blir rent och fint, skönt när det är gjort. Tyvärr ser man ju nu hus smutsiga dessa fönster är emellan rutorna. Det var längesedan de blev putsade där.
Men snart...
Kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar