söndag 12 juni 2011

Kvällsrunda i trädgården

Nu är jag trött. Har jobbat mycket de senaste två veckorna. I morgon jobbar jag min13:e dag av 15. Men sen blir det desto mer ledigt!
De senaste veckorna har mest handlat om att få karusellen att snurra, få rätt på alla tider med jobb, hämtning och lämning av barn mm.
Trädgården ha fått komma i andra hand.
Min kvällsrunda idag visade ändå på att den inte är helt förfallen.


Dessa vackra riddarsporrar fanns i rabatten när vi flyttade hit för 6½ år sedan. Inklämda mellan någon sorts kullerstensbeläggning i rabatten och massor av lupiner. Såväl stenarna som lupinerna är borta, men riddarsporrarna står kvar. Stolta och vackra. Detta är nog första året vi kan njuta så här av dem, andra år har de brutits av regn och rusk.
Riddarsporrar har en extra plats i mitt hjärta; i min brudbukett fanns vackert blå praktriddarsporre. Tillsammans med några andra blommor som jag inte kan minnas riktigt. Rosa och lime var färgerna i alla fall...

Trots att jag inte har varit hemma så har det hänt en hel del i trädgården. Denna lilla bit av sommarens ena projekt är äntligen klar. Idag har den blivit försedd med jord och gräsfrön. Nu får vi bara vänta på att det ska börja växa. Och hoppas att det vackra vita bandeet håller barn och andra vilddjur på avstånd.

Till nästa sommar ska här bli berså, med syrénhäck (den kommer väl att vara ½m eller så - om vi har tur). Ingången till bersån ska vara en "tunnel" av klematis. Rosbågarna är inköpta, de ska monteras och sättas på plats. Sen är det den lilla detaljen med att välja klematis också. Men jag tror jag kommit på det. Jag ska önska mig klematis till födelsedag och till jul. Kanske inte optimalt att plantera då, men jag kan kanske få dem senare...

Häromdagen satt jag och surfade runt på lite olika trädgårdsbloggar. Hamnade hos en bloggare som varit på Chelsea flower show och fotograferat just en klematistunnel. Kika på hennes bild här! Det är en sån jag vill ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar