söndag 19 juni 2011

Nya sommarblommor

Nu var det dags att köpa nya sommarblommor till cementrören ute vid vägen. Aubretiorna var vissna, de fick flytta in i en rabatt så hoppas jag att de kan komma igen ett annat år. Alla de gula blommorna var vissna, jag undrar om de vill blomma om? Där var faktiskt knoppar långt ner. De fick också flytta in i en rabatt. Murgrönan och dessa lila blommor var fina, så de fick vara kvar. På väg hem från jobbet stannade jag till vid en blomsteraffär. De hade lämpligt nog 50% rabatt på alla sommarblommor just nu. Många fina blommor fanns det.

Blå lobelia, vita dubbla margueriter, fuchsia och några andra blommor pryder nu sin plats i cementrören.

Förra året hade jag röda dahlior, gladioler och canna i det ena röret, men då hade jag bara blommor en kort tid. Då bestämde jag mig för att bara ha sommarblommor som jag kunde byta ut efter hand. Roligt att kunna byta färger under säsongen.


Och så några närbilder.
Dessa fuchsior är otroligt vackra med sina tvåfärgade blommor.
Tyvärr upptäckte jag idag att det är fler än jag som gillar fuchsiorna. Rådjuret (eller rådjuren) har varit där och tuggat, så tråkigt. De har nu också tuggat i sig det mesta av sockerärtorna. Funderar som bäst på hur jag ska kunna hålla dem borta från mitt trädgårdsland. Rabatterna kan jag inte göra mycket åt, där får jag bara lära mig vilka växer rådjuren inte gillar, men av någon "konstig" anledning råkar de visst gilla alla grösaker jag odlar...



Vad denna sköneheten heter minns jag inte, men hon är vacker!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar