lördag 3 september 2011

Växtloppis!

Idag var det dags. Växtloppis i Sjöbo. Kanske ett tiotal försäljare, massor av växter.
Och oj, så många växter det fanns som jag inte visste att jag behövde (som jag blev tvungen att köpa). Och en hel del växter som jag inte behövde men köpte ändå...

Det första vi såg när vi kom dit var flera stora Funkior. Bl.a.precis en sådan som jag letat efter i flera år. Hon som sålde den var inte riktigt säker på vad den hette, mer än att det var en daggfunkia, kanske hette den ´Elegans´, men hon var inte säker. En stor fin planta var det i alla fall. Några andra funkior blev det också, en ´Guacamolo´ och två plantor av en namnlös sort med vita blommor.

Vi gick vidare och tittade och handlade. Förutom Funkíorna blev det
- fyra myntor; ingefärsmynta, pepparmynta, äppelmynta och en namnlös
- Iris, vit
- Daglilja, mörkgul
- Stjärnflocka, ´Lars´ och ´Red Giant´
- Viol, mörkbladig ´labradorica´
- Backsippa
- Klint, bl.a. strävklint(?)
- Randgräs, 2 st
- Ljusblå riddarsporre (se nedan)

Nu återstår bara att stoppa ner dem i jorden på "rätt" ställe.
Jag har inlett det arbetet med att gräva lite annat först. Några plantor ska grävas ner där det redan står växter. Dessa ska flyttas till en rabatt där det i sin tur står andra växter - eller stod, de är flyttade idag.


Förutom den vackra hostan jag letat så länge efter så gjorde jag ytterligare ett riktigt fynd idag. Jag hittade en stor planta ljusblå riddarsporre. Betalade 15kr och bad att de skulle ställa undan den så att jag kunde ta den när jag gick förbi igen på vägen tillbaka. I kväll kom jag på att jag aldrig tog den med mig. Surt. Den var den enda av växterna jag köpte idag som faktiskt stod med på min önskelista.

1 kommentar:

  1. Vad jag blev inspirerad av att komma in hit på din blogg nu skall jag ut och flytta växter. Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera