torsdag 15 mars 2012

Dyr kombination

Häromdagen "hamnade" jag på bokreans slutspurt i en affär.
Inte bra för en bokoman som jag. Eller jag menar - det är ju jättebra för mig, det är plånboken som mår lite sämre av det. Bokrea + bokoman = dyr kombination.
Men ändå - halva reapriset kan man ju inte motstå, eller hur?
Och som maken något ironiskt påpekade; Vad bra att du köpte en trädgårdsbok! Det hade vi ju inga innan...
Men visst ser ni också längst till höger i hyllan, bredvid min trädgårds-anteckningsbok, där är ju plats för ännu fler trädgårdsböcker!

Och här ska ni få se min favorit just nu:
Klematis -över 100 utvalda sorter
av Andromeda Matz / Krister Cedergren
En bok om min favoritväxt Klematis. Den innehåller allt från information om släktet klematis, via berättelser om upphovsmän till svenska klematis till var, hur och när man ska plantera & sköta sina klematis. Och sen en stor avdelning om olika sorters klematis med massor av fina bilder.
Om du är sugen på klematis så kan jag verkligen rekommendera denna bok.

4 kommentarer:

  1. Trädgårdsböcker på rea är väl ett självklart köp!

    Klematis skulle jag nog behöva läsa lite grann om också, - jag har lite svårt att få till dem så där läckert stora som man ser i tidningar och böcker. Eller så får jag helt enkelt rådfråga dig framöver, hihi!

    Ha en fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, ja visst får du fråga mig! Jag har läst boken framlänges och baklänges, flera gånger. Och om jag råkar ha glömt något så kan jag alltid leta upp det.
      MEN, jag kan ju inte lova att mina tips och råd fungerar i praktiken. Boken köpte jag i somras föreläsningen med författaren var jag på i höstas. Och mina egna har verkligen inte varit så fina som man kan se i böcker. Men nu ska det bli ändring, Nu ska jag förena teori med praktik och få massor av stora fantastiskt blommande klematis! ;-)
      Vi får väl se hur det går...
      //Ulrika

      Radera
  2. Man kan aldrig få för många trädgårdsböcker. Väl?!?! :)

    En av författarna, Krister Cedergren, har ju den välkända Cedergrens på Råå. När jag bodde i Helsingborg (för två år sen) bodde jag bara några hundra meter från den plantskolan. Det blev dyrt att ha dem så nära. Men fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att det blev dyrt...
      Jag har ännu aldrig varit på Cedergrens i Råå, men nu ska det bli av! Har planerat in ett besök nu i vår.
      //Ulrika

      Radera