lördag 24 mars 2012

Turkos

Jag har upptäckt att min favoritfärg är turkos. Tittar man hemma hos oss så har jag turkos "överallt".
- Turkos gardiner & kuddar i vardagsrummet.
- I köket har jag klarbå (=nästan turkos) gardiner. Ramarna till våra tavlor där är turkos.
 - Äldste sonens rum har turkos gardiner (dem har han valt helt själv, så jag gissar att förkärleken för färgen smittar på något sätt).
- På trädäcket har jag dynor i turkos och igår köpte jag jättesöta ljuslyktor i - turkos!
- I köksträdgården finns krukor, i turkos
- Som ni ser går det även som tema på barnens jackor - nästan bara i blått-turkos...
- I flera rabatter har jag torn till klematis att klättra i. Under våren är flera av klematisarna nerklippta, så jag har hängt bl.a. prismor där för att lysa upp lite. Gissa vilken färg? Turkos, såklart.
- Snart, snart, snart ska vi bli färdiga att bygga staket runt om köksträdgården. Jag har redan köpt lite "pimseri" (=pynt) att lätta upp det med. Behöver jag säga vilken färg?

- Vad är det som gör att denna färg ligger mig så varmt om hjärtat? Jag vet inte men kanske kan dessa bilder ge en del av förklaringen...
Vem längtar inte efter dagar som dessa, feelgood-dagar?
Bilden tagen i måndags, här i skogen.
Bilden lånad av "cruisemarket.se"





Funderar nu på vilka växter som är i turkos?
Eller kanske jag ska använda någon annan färg? Ja så får det nog bli.

2 kommentarer:

  1. Va roligt att hitta sin färg. Jag tror dessutom att du har tur i år. Allt tycks ju vara turkost, mattor, krukor, kläder... you name it.

    SvaraRadera
  2. Du har en del turkos hemmavid ser jag. Snyggt! Turkos är en färg jag också blir glad av! Hade dille på den färgen för tre-fyra år sen men nu har jag svängt. Rött är favoriten just nu...

    Ha en turkos vecka! ;)

    SvaraRadera