söndag 20 maj 2012

Heldagsutflykt

Oj, vilken dag vi hade igår.
Begav oss till nordöstra Skåne för att hälsa på min pappa. Vår enda plan var att gå en runda i parken vid Wanås slott och titta på utställningarna.
Men det blir inte alltid som man tänkt sig.

Vi åt lunch på ett annat slott. Bäckaskog slott mellan Ivösjön och Oppmannasjön. Här kommer f.ö. att vara trädgårdsdagar sista lördagen i augusti. Funderar på att besöka den - brukar vara trevligt.
Efter en god lunch tog vi en härlig promenad i parken.
Parken sträcker sig ända ner till Oppmannasjöns strand och är full av träd i olika former, färger, storlekar och sorter.
Sen körde vi några km norrut längs sjön, till en lokal sparrisodlare med gårdsförsäljning.Förutom 2kg sparris fick vi en guidad tur ut i odlingen. Mycket intressant!
Vi fick smaka helt ny sparris som plockades medan vi stod där. Uttrycket "färsk sparris" fick en ny innebörd...
Men jag föredrar den ändå kokt med lite skirat smör & flingsalt. Och det fick vi ju på kvällen. Och ska äta i kväll, och i morgon och... (jag undrar hur länge 2kg räcker?).
 Utsikt från sparisfältet ut över Oppmannasjön.
Därifrån var tanken att vi skulle bege oss till Wanås, men vid det här laget hade det blivit seneftermiddag, solen hade försvunnit och det började småregna. Så vi lät bli, parken finns ju kvar. Vi körde istället hemåt, via tomatodlingen i pappas lilla by.
Här har jag jobbat många somrar, men är ändå inte trött på tomater. Nej, jag njuter för fullt varje gång jag kommer dit och får titta, smaka, känna och lukta.



Kolla denna stora vackra tomat! Visst skulle den passa som bordsdekoration!

3 kommentarer:

  1. Vilen härlig utflyktsdag det blev! :) Det är lite extra roligt när det inte blir riktigt som man tänkt sig men kanske istället så mycket bättre. :)

    Ha en fortsatt fin söndag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Klart du ska åka till trädgårdsdagen på Bäckaskogsslott. Där brukar vara trevligt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk utflykt det blev. Vad spännande att äta så färsk sparris - det har jag aldrig gjort.

    Jag önskar dig en härlig dag!
    Kram Sofia

    SvaraRadera