fredag 4 maj 2012

Rådjursskyddat

I höstas köpte jag en del tulpanlökar. Jag var "tvungen" - älskar ju tulpaner!
Eftersom jag vet att rådjuren också älskar tulpaner funderade jag ut ett smart sätt att ha dem utan att rådjuren skulle ge sig på dem. Jag planterade dem i två krukor som jag ställde uppe på trädäcket på framsidan. I lördags såg jag att en av tulpanerna var på väg att slå ut. I tisdags var flera av blommorna på gång. Som så många andra växter exploderade de i blom under de varma dagarna.

MEN - nu kom jag på det mindre smarta med denna lösning.
Vi är ju aldrig på framsidan!
Jag har missat stora delar av blomningen. Några av de vackra tulpanerna har nästan blommat över, och jag har inte ens sett dem blomma. Snyft.


Så nu får jag utarbeta en ny plan för nästa år. Jag tror jag ska plantera tulpanlökarna i rabatten ändå. Om rådjuren äter upp dem så har åtminstone någon njutit av dem.

Men... jag hittade två blommande tulpaner i en av rabatterna - precis i rådjursstråket. Är rådjuren kanske på semester?

1 kommentar:

  1. Dessa förbaskade rådjur.....de har nästan käkat upp alla mina nysatta tulpaner, av en sort blir det bara 2 blommor! Man blir ju sååå irriterad! Får försöka komma på något bra knep till nästa år????
    Ha en härlig helg!
    Lotta

    SvaraRadera