fredag 11 maj 2012

Rotblöta & bloggtorka

Inte så illa som det låter, men de senaste dagarna har det kommit en hel del regn här. Det behövdes! Och tro´t eller ej, men det passade ganska bra in i denna veckas späckade schema med jobb och annat.

Mellan skurarna har jag sprungit ut och fixat det mest akuta i trädgården. Rensat lite ogräs, grävt några stora planteringsgropar till mina nyinköpta(!) klematis, grävt upp några växter till en bloggvän, sått grönsaker.

Inomhus har jag sått lite också, och mitt plantbord fylls på mer och mer. Behöver några brickor till att ställa frösådder och växter på.

Som sagt, några nyinköpta klematis står i carporten och väntar på att bli planterade. Jag gjorde ett besök på Cedergrens plantskola i Råå utanför Helsingborg. Det var mycket mindre än jag hade förväntat mig. MYCKET mindre. Å andra sidan var sortimentet av klematis MYCKET större än jag nånsin kunnat föreställa mig. Tur att jag hade med mig någon som kunde dämpa min klematishunger och bromsa mina impulsköp.
Det blev ändå fem stycken nya. En ´Triternata Rubromarginata´ som ska få klättra i och dölja tujahäcken. Den klematis som stod där hade fått rötterna uppätna av en mullvad.
De fyra andra ska få klättra i den rosbåge jag satte upp som förlängning till klematispergolan. När vi satte staket runt köksträdgården tog vi ner den rosbåge som varit klätterställning till björnbären. Plötsligt hade vi en rosbåge över. Jag behövde inte fundera särskilt länge innan jag visste var jag skulle ställa den. En självklar placering!
I helgen ska vi försöka hinna göra färdigt staketet och plantera klematisen. Och en massa andra trevliga saker.

1 kommentar:

  1. Bloggvännen är jag. Den superglada som nu har massor med vintergröna! :)

    När jag bodde i Helsingborg bodde jag typ 300 meter från Cedergrens. Plantskolan ser inte mycket ut för världen men där finns mycket att hämta. Både i växter och kunskap från personalen!

    Kul att du kom hem med lite fynd! Hoppas du hinner få ner dem i jorden mellan regnskurarna.

    Kram Tamara

    SvaraRadera