lördag 12 maj 2012

Stormvindar...

...drog genom Skåne idag, ackompanjerade av regnskurar och ganska svala temperaturer. Termometern visade aldrig ens tvåsiffrigt. Och eftermiddagens regnskur varade länge - hela eftermiddagen närmare bestämt.
Förmiddagen tillbringade vi i ett blåsigt Ystad där maken, iklädd Hemvärnets Musikkårs uniform marscherade tillsammans med musikkåren genom staden och spelade så vackert.

När vi kom hem kände vi att vi borde gå ut i trädgården och göra en massa nytta. Men regnet, blåsten och frånvaron av värme gjorde att vi inet var ett dugg sugna på det. Trädgården ska man vara i för att det är roligt, annars kan man låta bli - så det gjorde vi; lät bli alltså.
En god bok på en mjuk säng kändes helt rätt.

 Men ikväll efter middagen hade det slutat regna, så jag tog kameran med mig och gick ut en stund.
Nu exploderar det överallt...

Smultronen blommar. I år gjorde jag ett litet försök. Täckte den ena smultronpallkragen med fiberduk och den andra fick vara utan. Vilken skillnad! Plantorna under fiberduken har blivit mer än dubbelt så stora som de andra. Nu vet jag förstås inte om bladmassa står i proportion till avkastning, men det får tiden utvisa.
Ogräset i den täckta pallkragen har också kommit mycket längre än i den andra...
 Björnbären verkar ha klarat den något omilda behandlingen i samband med staketbygget. Återstår att se om vi får några björnbär i år.
.
 Syrenerna är verkligen sprickfärdiga

Gullvivorna blommar för fullt, ett helt hav ville jag ha - och det kan man väl säga att jag har nu?

Den första potatisen tittar upp. Det är mindre än en vecka sedan jag satte ut dem.

Och till sist några äppelblommor. Inte nog med att de är fantastiska att titta på när de blommar, till hösten kommer äpplena som en liten bonus!

Under min lilla fotorunda såg jag att det inte bara var blommorna som tagit ordentlig fart. Ogräsen har också tagit fart. Nu hoppas jag på bra väder så jag kan vara ute i morgon.

2 kommentarer:

  1. Jag har också varit i Ystad och huttrat idag! Och precis som du har jag fotat både äppelblommor och smultron. Hoppas på bättre trädgårdsväder imorgon! Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Ah... hav av gullvivor vill jag också ha! Jag håller på med projekt "sprida ut". Kommer bli skitfint en dag om jag bara lyckas hålla undan ogräset!

    SvaraRadera