lördag 12 januari 2013

Nytta & nöje

För 6½ år sedan gick min häst på sommarbete halvannan mil härifrån. Då red jag ofta längs ett gammalt järnvägsspår som gick i byns utkant. Nu, sedan trädgårdsintresset vaknat, har jag ofta tänkt på en kompostlösning jag såg där.
Vi behöver göra om vår trädgårdskompost, den fungerar inte alls, och idag behövde vi komma ut på en liten promenad i det fina vädret. Så vi bestämde oss för att förena nytta med nöje och körde upp till lilla byn.
Vi gick längs det gamla järnvägsspåret, som dessutom är en del av Skåneleden.
När Skåneleden svängde av från järnvägsspåret in i en hage, följde vi med. Strax kom vi fram till en fantastisk ek som växte mitt i en brant backe.
Den kättrade vi (eller barnen) i en god stund.
Bortanför dammen hittade vi en geocache.
Sen gav vi oss ut på spåret igen, för att titta på kompostbehållaren jag funderat över ett par år.
Tre fack, löstagbara brädor på framsidan och i innerväggarna. Lätt att komma åt och gräva runt i. Lagom luftig, tror jag.
Ingen svår konstruktion alls, men lättare att visa än att förklara, (och det är inte jag som ska bygga den).
Kompostbok lånad på biblioteket, tur att det blir mycket tid att läsa under vinterhalvåret.
Här ska komposteras!



2 kommentarer:

  1. Den modellen är kanon! Vi har det precis så sedan ett par år tillbaka. Bara bra!

    Ja, det var inte så långt från Simrishamn jag fotade igår. Bron är den vid Tobisvik och möllan är den i Brantevik. Havsbilderna är också från Brantevik. Min man kommer därifrån.
    VI hade varit på Ystad Saltsjöbad över natten och körde hemåt längs kustvägen. Vackert trots trist väder.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fiffig - och enkel lösning. Ibland krånglar man till det för sig i onödan. Ja, du kanske inte gör det, men jag gör det ofta... Lycka till!

    Och nu när du väl har den på bild kan ju inte "snickaren" låtsas som att han inte vet hur den ska se ut ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera