söndag 5 januari 2014

Månadsbilder, januari

Förra året började jag ta månadsbilder i trägården.
Bilder av samma plats, en gång i månaden.
Det jag lärde mig var att det var för mycket med fem olika vyer. Blev för mycket att titta på, för mycket att fotografera och lägga in, för mycket att följa och jämföra...
Att kunna följa och jämföra en plats under ett helt år är ganska kul, tycker jag. Det gör det lättare att se vad som är bra och vad som saknas.

Så i år blir det nya månadsbilder, denna gång från två olika platser i trädgården; mittrabatten på östra sidan och en bild från klematistunneln.

Vi börjar på östra sidan. Mittrabatten är i huvudsak rosa, vit och givetvis grön. Här och  Här kan man se hur det såg ut tidigare i höstas när jag anlade den.
Några av de vita inslagen man kan se i rabatten nu är blommande julrosor, resten är namnetiketter som jag har kvar. Det rosa man kan se är namnetiketter alltihop. Inga rosa blommor här nu. Men kanske skulle jag köpa/önska mig några rosa julrosor?

Månadens andra bild är på klematistunneln.
Just nu kan man bara se de sneda, gröna ställningarna och lite bruna klematisrankor. I bakgrunden ser man häggmispel,  schersminbusken och forsythian


1 kommentar:

  1. Haha. Och jag som tycker precis likadant. Att det blir jobbigt med fler månadsbilder har fyra i år. Mot tre i fjol. Man är allt flitig (läs: knäpp) så här i början av året. Skulle gjort som du gör. Två bilder! Ska bli kul att följa. Klematistunneln blir verkligen spännande!

    Hoppas det gick bra att komma igång med jobbet. Fast det kanske var svårt att piggna till efter värmen i bastun?

    Ha det fint!
    Kram Tamara

    SvaraRadera