tisdag 3 april 2012

Kung Bore kämpar vidare

Han ger sig inte, Kung Bore.
I morse, när jag steg upp var det -1 ute. Förmodligen hade det varit bra mycket kallare någon timme tidigare, men -1 är väl illa nog.
Ett tunnt täcke av något vitt som hör vintern till låg på marken. Kornsnö? Hagel? Mitt ordförråd för att benämna det vita är ganska begränsat, men eskimåerna lär ha en hel del ord för vad vi till vardags kallar ´snö´.
Jag gick ut en snabb runda med kameran. Flera av blommorna hängde med huvudet och längtade efter lite värme.

Nu, några timmar senare, skiner solen, termometern visar på plus igen, och mina ledsna vänner har repat sig.

När jag ändå var ute i morse (utan jacka, så det blev verkligen en snabb runda) tog jag några lite mer hoppfulla bilder. Tulpanerna som jag planterade i kruka i höstas har kommit upp fint, man kan ju t.o.m. se en blomknopp.
Och ännu håller min plan. Krukorna står tillräckligt långt upp på trädäcket för att rådjuren (än så länge) ska låta dem vara.



3 kommentarer:

  1. De har lika många ord för is, eskimåerna:)Vi har ju snö än och himla kallt blev det också, nattkallt så här finns inga vårblommor än..bara snödroppar som står i snön och blommar.

    Ha en underbar tisdag!!

    SvaraRadera
  2. Här i nordöstra hörnet av Skåne var det SJU grader kallt imorse! Oroade mig lite för mina penséer och påskliljor, men de tinade minsann upp under dagen. Vi får väl se om de klarar sig även framöver, - jag vägrar kånka dem in och ut varje dag...

    Passar på att önska dig en fin påsk!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Ja, vad hände egentligen med vårsolen och värmen? Den får gärna komma tillbaka för den här kylan är inget kul alls och jag vil ju sätta igång att gräva i trädgården. Så jag håller tummarna att vårvärmen återvänder snart. Gärna nu i påsk. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera