fredag 13 april 2012

Sms

Makens och min sms-kontakt i eftermiddags:
- "Vad gör ni?"
- "Trädgårderar"
- "I ösregnet?"
- "Nej, i solskenet!"

Tänk vad det kan skilja på väder, på bara några mil (han jobbar 2-3 mil härifrån).
Jag och yngste sonen var lediga idag, och förutom ett par små rundor för att lämna/hämta storebror, byta däck på bilen och lämna några böcker på biblioteket så har vi varit ute i trädgården hela dagen.
Jag har mest grävt. Grävt bort grässvål och grävt stolphål till staketet.
Barnen har lekt, mest på studsmattan som kom upp helgen som gick. Den är kanske inte vacker, men oj vilken bra träning det är att hoppa!

En kamerarunda blev det ju såklart också.
Kanske kan jag få lite artbestämningshjälp?
Ett träd i kanten av vår trädgård, blommar rikligt redan nu. Taggar på grenarna om jag har rätt för mig. Små, gula plommonliknande frukter. Vi har aldrig vågat smaka dem. Någon som vet vad det är?
Vinbären har kommit ganska långt.
Undrar om jag får smaka några av årets bär?
 Vattendroppar på Aklejorna. Jo, det har regnat här också idag. Men inte ösregnat och inte alls i eftermiddag.
 På våra totalt 6 Forsytiabuskar är dessa de enda blommorna i år. För två år sedan klippte vi ner buskarna helt, så det får väl ta ett tag innan de hämtar sig.

2 kommentarer:

  1. Låter som en mysdag! Trädet som blommar är antagligen ett körsbärsplommon Prunus ceracifera. De små plommonen är ätliga - ärt på!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så underbart att trädgårdera:) Här har jag suttit i solstolen och lapat sol.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera