torsdag 19 april 2012

Tomt

Idag var han här, Trädplockaren.
Jag jobbade ju och missade tyvärr det hela. Men halva dagis var här och tittade när han fällde våra träd. De satt i backen i grannens trädgård och tittade. (Jag har blivit lovad att få se de bilder de tog.)
Sen körde han upp två ganska stora tallstockar och lämnade på dagisets tomt. Härligt att trädfällningen gör nytta två gånger; vi blir av med träden och barnen får delar av dem som lek- och klätterredskap.

Nu är det ganska tomt på vår tomt. Eller, nja, inte riktigt tomt. Tallarna tog han med sig (det som inte hamnade på dagis), men björkveden vill vi ha att elda med. Så björken ligger kvar i trädgården. I delar i en stor hög, med alla grenar kvar. Trädfällaren menade att det var så mycket sav i björken just nu så vi skulle låta den ligga tills bladen slagit ut och vissnat innan vi sågade upp den, så skulle vi kunna elda med veden redan nu i vinter. Den veden kommer att värma flera gånger!



Och här kommer före - efter - bilderna:


Men trots att björken ligger där tallarna stått så inser jag att den extra öppna yta vi får också gör att det känns som om vägen går mycket mer in i trädgården. Undrar vad vi ska göra med den ytan?
Vi får väl se...
...idéer finns det gott om.

2 kommentarer:

  1. Jag fällde 3 stora björkar i höstas och förstår din känsla vad tomt det blev och man hajar till varje gång man tittat ut, men den känslan rättar till sig fort:)Vi får väl se dina planer snart...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Vi tog ju bort en liten en och det gjorde jätteskillnad tycker jag!

    Kul att få en ny yta att planera!

    SvaraRadera