lördag 28 april 2012

När barnen får bestämma...

... då ser en regning lördag ut såhär (får väl erkänna att vi gav några små förslag, men det var barnen som bestämde!):

1a) - pappan tränar medan
1b) - mamman och barnen går på loppis. Fyndar spel, lite leksaker och några kläder
2) - hela familjen kör till Åbergs trädgård i Ystad. Går på Rabarberfestival, äter lunch i ett av växthusen. Supermysigt! Att regnet slutade medan vi satt därinne var ju trevligt, dock inte lika trevligt att det tog i med nya krafter när vi ätit klat och skulle strosa i planteringarna
3) resten av dagen (=eftermiddag & kväll) är vi hemma så att barnen kan leka i trädgården och med någon kompis

Under punkt 3 började maken och jag arbetet med staketet. Det tar tid! En liiiiten bit på väg kom vi i alla fall. Lyckades förstöra ett av fästena också, så någon av de närmaste dagarna blir det en ny tur till stora byggmarknaden i stora staden.

Plötsligt ropade grannen över staketet. Hon hade sått en påse frön till vit tobaksplanta. Massor av små plantor hade det blivit. Själv hade hon omskolat 100 plantor, nu ville hon inte ha fler, så jag fick dem. Omplantering i morgon!

Efeter en stund kom ett nytt rop över staketet.
-Har du plats för några ´Blomman för dagen´ någonstans?
Klart att jag har!

Snabb omskolning, sen började jag fundera på var jag skulle ha dem tills de går att plantera ut. De behöver mycket ljus, dvs söderfönster. Vi har 5 söderfönster, varav 4 i barnens rum - alltså ETT som går att använda. Och det var redan fullt av frösådder och potatis på förgroning.
Ny lösning - skruva ihop ett bord från förrådet och ställa framför fönstret. På med vaxduken (som jag verkligen inte vet varför jag sparat - men nu kom den ju till nytta) och
KILLEVIPPEN!
nu har jag ju massor av plats.

Tänk vad mycket jag kan börja så nu! Att vi inte tänkt på denna lösning innan!

2 kommentarer:

  1. Nöden är uppfinningarnas moder. Lät som en trevlig vårlördag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, den som spar han har - en vaxduk kvar! Det var väl tur för dig att du även kunde trolla fram ett bord "bara så där". Bra jobbat!

    Kram

    SvaraRadera